4.2.15. Nisabda Kıymet Nehci
Zekât ve nisabın vezn ile değil, tedavüldeki hâl-i hazır değer pahasıyla hesap edilmesi keyfiyetine kıymet nehci denir.
Gışşi galib olan mağşûşelerin nisab-ı şer’isi de kıymet esası kabul edilerek tayin edilip kıymeti ikiyüz dirhem gümüş veyâhut yirmi miskal altına bâliğ olursa zekât vâcib olur, denilmiştir. Hiç şüphesiz ki mezâhib-i İslâmiye arasında kıymet nehcini en çok iltizam eden mezheb, Hanefi mezhebidir. Eimme-i Hanefiyye’ye göre altın ile gümüş zekât hususunda bir cins gibidir. Bu itibarla her ikisi için rub’u öşür (1/40) vâcib olmakta birleşmişlerdir. Çünkü bu iki maden ticaret için vasıta-i mübadele de müttehiddirler.