4.2.12. Altın ve Gümüş Nisabında Veznin Mevkii ve Bunlarla Eşyanın Takvimi
Nisab ve zekât hususunda altın ile gümüşün meskûk ve mamul olanları ile külçeleri arasında hiçbir fark yoktur. Bu iki maden fıtraten semen, yani satın alınan şeye paha ve bedel olmak üzere yaratılmış ve tarihin her devrinde bizâtihi semen olarak kullanılagelmiştir. Zekât hususunda altın ile gümüş, gerek sikkeli ve damgalı olarak tedavül eden nukud nev’inden olsun, gerek şer’an istimâli câiz olmayan evânî nev’inden veyahut istimâli câiz olan kadınların ziynet eşyasından ma’dud bulunsun, kılınç, kuşak, eğer takımı, esliha, hatta parmaktaki altın, gümüş yüzük olsun bunlarda vezin muteberdir.
Asr-ı Saadet’teki örf, takvimi eşya hususunda mutlak iken, müteâhhir örf, nakd-i madrûb ile mukayyeddir.