4.4.12. Bir Fakire Nisab Miktarı Zekât Verilmesinin Cevazı


Mühim bir mesele de bir fakire nisab miktarı sadaka verilmesidir. Sâdâti Hanefiyye’miz bu derece çok miktarda bir kimseye sadaka verilmesini mekruh addetmişlerdir. Yalnız Ebû Yusuf Hazretleri muhalefet edip nisab miktarında beis yoktur. Fakat nisabdan fazla miktarda olursa bunda kerâhet vardır, demiştir. Hatta şöyle bir rahl-i sahih vardır ki, 199 dirhem gümüş olan bir kimseye 1-2 dirhem gümüş zekât verilerek o kimse nisaba mâlik edilir, denilmiştir. Bu nisab meselesinde nakit ile emval ve hayvanat müsavidir. Şu kadar vardır ki, bu kâide-i fıkhîyyenin iki istisnası vardır:

1- Verilen fakirin borçlu olması, kesret-i ıyâl sahibi bulunması, binâenaleyh borçlu olan bir fakire borcunu ödedikten sonra geri kalan mal nisab derecesinde olmadıkça da kerâhet bulunmuyor.

2- Kesirü’l-âile bir kimse de aldığı sadakayı âile efrâdı arasında taksim ettiğinde her biri nisabdan dûn miktarda olmak üzere âile reisine çok miktarda zekât vermek mübahtır. (Dürrü’l Muhtar: C.2, S.93)