1.1.9. İkindi Namazını Kaçıranlar Hakkındaki Azim Günâh

Buharî Hadis No: 329- (Abdullah) İbn-i Ömer’den (ra): Şöyle demiştir: Resûlullah (sav) buyurdu ki: “İkindi namazını kaçıran kimse sanki ehl (ve ıyâl)ini de malını da elinden kaçırmış (helâkleriyle müsâb olmuş) gibidir.”

Ehl-ü iyâli katlolunmuş, servet ve sâmânı telef olmuş kimsenin musibeti ne kadar büyük ise ikindi namazını geçiren kimsenin musibeti de o kadar büyüktür. Bu namazın geçirilmesi ya gurub-ı şemse ya vakt-i muhtardan sonraya ya ısfirâr-ı şems zamanına kadar âmden tehir etmektir. İkindi hakkında türlü türlü tevcihat varsa da en doğru söz, Cenâbı Hakk, istediği namaza istediği fazileti tahsis eder.

Buharî Hadis No: 330- Büreyde (b. el Huseyb-ı Eslemi)’den (ra): Bulutlu bir günde şöyle demiştir: İkindi namazını tâcil ediniz. Zira Nebiyy-i Ekrem (sav): “Her kim salât-ı asrı (âmden) terk ederse ameli bâtıl olur.” buyurdu. Bulutlu günde tâcilin hikmeti, güneşin görülmemesinden dolayı namazı vakt-i muhtardan sonraya bırakmak yahut farkında olmadan guruba kavuşmak korkusundandır. Güneş görülmediğinde tehlike olabilir. Bundan dolayı fukahâ-yı Hanefiyye bile bulutlu günde salât-ı asrın tacilini müstehab görmüşlerdir.

Sûre-i Mâide Âyet: 5- Her kim iman edilecek şeye küfreder, tasdik etmezse amel-i sâlihi hebâ olur. âyet-i kerimesine göre, iman edilecek şeye kâfir olmayanın ameli bâtıl olmayacağına göre, bu hadise binâen, ikindi namazının farziyetine iman ettiğine göre, âmden, sebepsiz namazı terk edenin sevabı, ameli -sonradan kaza etse bile- heder olur yahut azalır yahut diğer a’mâl-i sâlihâsının sevabları kendisine tevbesine mevkûfen ancak verilir yahut da melâikelerin hüsni şahâdetinden mahrum kalır gibi zecir ve teşdidi haiz mânalarla tevil etmek ciheti taayyün etmiş olur.