3.1.25.3. Taş Atmanın Sebebi


Yedi tekbirin sayısını unutmamaktır. Bunun bir nâziri, namazdan sonra tesbihte adet-i tesbihâtı muhafaza için parmaklarımızın ukdelerine veya tesbihe müracaat eder ve onunla hesap ederiz. Âişe-i Sıddıka (rha) Hazretleri de, “Cimâr için iltizam olunan bu çakıllar, aded-i tekbîrâtı muhafazaya vesile olduğu içindir.” der imiş. Bu sebeple yedi taşın bir defada atılması tecviz edilmemiştir. İmâm Ebû Hanife yedi taş bir defada atılırsa, bir taş addolunup altı taş daha atılması lüzumunu bildirmiştir. İmâm Mâlik ve İmâm Şafii’nin mezhebleri de böyledir.

Cemre mahalli üç yerden ibarettir:

1. Cemre: Cemre-i Dünya: Mescid-i Hayf cihetine yakın olan cemredir. Cemre-i dünya, yevm-i Nahr’in ikinci günü remyedilen cemrelerin birincisidir. Bu cemre, Minâ’ya en yakın, Mekke’ye de en uzak olan cemredir.

2. Cemre: Cemre-i Vüstâ: Bu cemre de yevm-i Nahr’in ikinci günü taşlanır.

3. Cemre: Cemre-i Akabe (Kübra): Burası da yevm-i Nahr’ın l, 2, 3 ve 4. cemredilen mahallidir.

Cemre-i dünya ile cemre-i vüstâ arasında ve cemre-i vüstâ ile cemre-i Akabe arasında tevakkuf edip, kıbleyi istikbâl, cemreyi istidbâr ederek zikir ve dua etmek için ulemâya göre tevakkuf lâzımdır. Mikdâr-ı tevakkufta ihtilâf edilmiştir. Ekser-i ulemâ bu tevakkufların zikir ve dua için ihtiyar edildiğini, binâenaleyh adem-i tevakkufta bir mahzur olmadığına kâil olmuşlardır. Yalnız Sevrî, bu tevakkuf terk edilirse bir miktar sadaka vermek müstehabdır, demiş. (Umdetü’l-Kârî)

“Arafat’tan dağıldığınızda Meş’ar-i Haram yanında (ki Müzdelife’de) Allah’ı zikrediniz.” (Sûre-i Bakara Âyet: 198) emr-i şerifi gereğince, Müzdelife’de tevakkuf ve akşam ile yatsı namazları burada müşterek kılındıktan, Minâ’ya avdet ve kurban kestikten sonra ihramdan çıkar, veda tavâfıyla hacc tamam olur.

“Menâsikinizi ve hacca müteallik ibâdetlerinizi edâ ettiğinizde Allah’ı zikrediniz!” (Sûre-i Bakara Âyet: 200) buyuruyor ki, bu emir ile de Minâ’da haccın mütemmimâtından olarak eyyâm-ı teşrikteki zikrullaha işaret buyruluyor.